1)Halk Şiiri Geleneği
-Halkın içinden yetişmiş ve çoğu okur-yazar
olmayan sanatçılar tarafından oluşturulmuştur.
-Şiirler, sade bir halk Türkçesiyle söylenmiştir.
-Nazım birimi olarak dörtlük kullanılmıştır.
-Hece vezni kullanılmıştır.
-Kafiyeye önem verilmiştir.
-Aşk, tabiat, tasavvuf, yiğitlik gibi konular işlenmiştir.
-Şiirler hazırlıksız olarak söylenmiştir.
-Genellikle yarım kafiye kullanılmıştır.
-Gelenek usta-çırak ilişkisiyle bugüne kadar gelmiştir.
-Koşma, semai, varsağı, destan, ilahi, nefes, mani, türkü gibi nazım şekilleri vardır.
-Halk şiiri geleneğinin en güçlü temsilcileri Karacaoğlan, Aşık Seyrani, Pir Sultan Abdal, Dadaloğlu, Yunus --Emre, Kaygusuz Abdal, Erzurumlu Emrah, Gevheri’dir.
-Bu geleneğin son dönem temsilcileri arasında Aşık Veysel, Murat Çobanoğlu,Aşık Reyhani, Aşık Şeref Taşlıova ve Aşık Mahzuni Şerif’nin önemli bir yeri vardır.
-Şiirler, sade bir halk Türkçesiyle söylenmiştir.
-Nazım birimi olarak dörtlük kullanılmıştır.
-Hece vezni kullanılmıştır.
-Kafiyeye önem verilmiştir.
-Aşk, tabiat, tasavvuf, yiğitlik gibi konular işlenmiştir.
-Şiirler hazırlıksız olarak söylenmiştir.
-Genellikle yarım kafiye kullanılmıştır.
-Gelenek usta-çırak ilişkisiyle bugüne kadar gelmiştir.
-Koşma, semai, varsağı, destan, ilahi, nefes, mani, türkü gibi nazım şekilleri vardır.
-Halk şiiri geleneğinin en güçlü temsilcileri Karacaoğlan, Aşık Seyrani, Pir Sultan Abdal, Dadaloğlu, Yunus --Emre, Kaygusuz Abdal, Erzurumlu Emrah, Gevheri’dir.
-Bu geleneğin son dönem temsilcileri arasında Aşık Veysel, Murat Çobanoğlu,Aşık Reyhani, Aşık Şeref Taşlıova ve Aşık Mahzuni Şerif’nin önemli bir yeri vardır.

Açıp ak gerdanı durma karşımda
Ecelimden evvel öldürme beni
Dilber at kolların dola boynuma
Ölüm endişesi gelmez aynıma
Bir gece misafir eyle koynuna
Sabah oldu deyu kaldırma beni
Karac(a)oğlan tutma beni el gibi
Akıttım gözümden yaşı sel gibi
Bahçende açılan gonca gül gibi
Dizip al yanağa soldurma beni
Karacaoğlan
2)Divan Şiiri Geleneği
-Divan
edebiyatı saray ve çevresinde gelişen ve aydın zümreye hitap eden bir
edebiyattır.“Klasik Türk Edebiyatı” ismiyle de anılır.
-Bu
döneme ait şairlerin, şiirlerini topladıkları “divan” adı verilen birer defterleri
vardır. Her şairin bir divanı olduğu için, divan edebiyatı ifadesi daha
yaygındır.
-Divan
şiirinin dilinde Arapça ve Farsça kelime ve tamlamalar sıkça görülür. Bu
dönemin Türkçesine “Osmanlı Türkçesi” denir.
-Nazım
birimi beyittir.
-Aruz
vezni kullanılmıştır.
-Şiirlerde
aşk, tabiat, din, tasavvuf gibi genellikle ferdi konular işlenmiştir.
-Şiirlerde
konu bütünlüğüne ve bütün güzelliğine değil, beyit güzelliğine yer verilmiştir.
Yani en güzel şiiri yazmak değil, en güzel beyti yazmak amaçlanmıştır
-Kaside,
gazel, mesnevi, murabba, terkib-i bend, rubai, şarkı gibi nazım şekilleri
vardır.

Yoktur anın yanında bir kılca i'tibarım
Bildi tamam alem kim derd-mend-i aşkım
Ya Rab henüz halim bilmez mi ola yarim
Vaslından ayrı kanım nola dökülse gül gül
Ben gülbün-i hazanem bu fasldır baharım
Tasvir eden vücudum yazmış elimde sagar
Ref' olmaya bu suret yok elde ihtiyarım
Dür istemem zamani mey neş'esin başımdan
Toprag olanda ya Rab derd-i mey et gubarım
Rüsvalarından ol meh sanmaz beni Fuzuli
Divane olmayam mı dünyada yok mu arım
Fuzuli
3)Modern Şiir Geleneği
-Bu şiir geleneğinde şiirde
ölçünün, nazım biriminin ve kafiyenin şart olmadığı savunulmuş ve ölçüsüz
ve kafiyesiz şiirlerin örnekleri verilmiştir.
-Sanatlı
söyleyişin yerine yalın ve tabiî söyleyiş benimsenmiştir.
-Her
türlü konu işlenmiştir.
-Nazım
birimi kullanılmamıştır.
-Serbest
şiir tarzı benimsenmiştir.
-Şiirlerde sözcük dizilişi
ve iç ahenk ön plandadır.

Birdenbire vurdu gün ışığı yere;
Gökyüzü birdenbire oldu;
Mavi birdenbire.
Her şey birdenbire oldu;
Birdenbire tütmeye başladı duman topraktan;
Filiz birdenbire oldu, tomurcuk birdenbire.
Yemiş birdenbire oldu.
Birdenbire,
Birdenbire;
Her şey birdenbire oldu.
Kız birdenbire, oğlan birdenbire;
Yollar, kırlar, kediler, insanlar…
Aşk birdenbire oldu,
Sevinç birdenbire.
Birdenbire;
Her şey birdenbire oldu.
Kız birdenbire, oğlan birdenbire;
Yollar, kırlar, kediler, insanlar…
Aşk birdenbire oldu,
Sevinç birdenbire.
Orhan Veli
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder