Yapı üç şekilde incelenmektedir;
1- Nazım Birimleri:Bir
şiirde anlam bütünlüğünü sağlayan en küçük birime nazım birimi denir.Nazım birimleri 4'e ayrılır;
Dize: Şiirde yapıyı meydana getiren her bir satıra mısra ya da dize denir.
Olmaya devlet cihanda bir nefes sıhhat gibi
Beyit:İki mısradan meydana gelen nâzım parçasına beyit
denir.
Saçma ey göz eşkden gönlümdeki odlara su
Kim bu denlü dutuşan odlara kılmaz çâre su
Dörtlük:Dört
dizeden oluşan nazım birimine kıta denir.
Ne
doğan güne hükmüm geçer,
Ne halden anlayan bulunur;
Ah aklımdan ölümüm geçer;
Sonra bu kuş, bu bahçe, bu nur.
Ah aklımdan ölümüm geçer;
Sonra bu kuş, bu bahçe, bu nur.
Bent:Bir
şiiri meydana getiren bölümlerden her birine bent denir.Üç dizeden oluşan veya dört dizeden daha fazla dize sayısı olan nazım şeklidir.
İlk
sevgilinin gülüşüne benzer
Bir Nisan havası değil mi esen?
Zincirlere, kelepçelere inat,
Kanatlarımı açmak zamanıdır;
Allah'a ısmarladık kaldırımlar.
Zincirlere, kelepçelere inat,
Kanatlarımı açmak zamanıdır;
Allah'a ısmarladık kaldırımlar.
2- Nazım Biçimleri:Bir
şiirin belli bir kafiye şeması, ölçü ve dize sayısına sahip olması “nazım
biçimi” olarak adlandırılır.Türk edebiyatının dönemlerinde kullanılan nazım şekilleri şöyledir;
a)İslamiyet Öncesi Nazım Biçimleri
Koşuk:“Sığır” denilen sürek avları
sırasında söylenen şiirlerdir. Konusu daha çok doğa, aşk, savaş ve yiğitliktir.
Sagu:“Yuğ” adı verilen ölüm
törenlerinde, ölen kişilerin erdemlerini ve duyulan acıları dile getiren
şiirlerdir.
Destan:Toplumu derinden etkileyen
olaylar sonunda halk arasında kendiliğinden oluşan uzun nazım türüdür.
b)Anonim Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri
Mani: Başta aşk olmak üzere hemen her konuda, 7’li hece
ölçüsüyle söylenir.Tek dörtlükten oluşur. Kafiye örgüsü aaxa biçimindedir.
Asıl anlatılmak istenen son iki dizede verilir. Düz, kesik, cinaslı, yedekli,
artık mani gibi çeşitleri vardır.
Ninni: Annenin
çocuğunu uyutmak için kendine özgü bir ezgiyle söylediği şiirlerdir. Belli bir
kafiye ölçüsü olmadığı gibi, çoğu zaman dizeler arasında tam bir ölçü birliği
de görülmez.
Türkü: Ezgi
eşliğinde söylenir.Genellikle hece vezninin 7, 8 ve 11’li kalıplarıyla
söylenir.Her kıta türkünün asıl sözlerinin bulunduğu bent ile nakarattan
meydana gelir.Nakarat her bendin sonunda tekrarlanır.Bu kısma bağlama veya
kavuştak adı verilir.Ezgilerine göre,kırık havalar (usullü ezgiler),uzun
havalar (usulsüz ezgiler) olmak üzere;konularına göre çocuk türküleri,tabiat
türküleri, aşk türküleri,kahramanlık türküleri,askerlik türküleri;yapılarına
göre mani kıtalarından kurulu türküler,dörtlüklerle kurulu türküler olmak
üzere çeşitleri vardır.
Ağıt: Ölen
kişinin ardından duyulan acıları dile getiren şiirlerdir.
c)Aşık Edebiyatı Nazım Biçimleri
Koşma: 11’li hece ölçüsüyle aşk,
ayrılık, gurbet, sevgi, doğa, yiğitlik gibi geniş çerçeveli konular işlenir.
Genellikle 3-5 dörtlükten oluşur.Ancak daha fazla dörtlükten oluşanları da
vardır.Kafiye düzeni “abab, cccb, dddb…” şeklindedir.Son dörtlükte şairin
mahlası bulunur.Konularına göre “güzelleme, koçaklama, ağıt, taşlama” adlı
türleri vardır.
Semai: Koşma ile aynı konular işlenir.Kafiye düzeni koşma ile aynıdır.8'li ölçüyle söylenir.3-5 dörtlükten oluşur.
Koşmadan ezgisi, dörtlük sayısı ve ölçüsü bakımından ayrılır.
Varsağı:Toros Dağları ve Adana
civarında yaşayan “Varsak” boylarının söyledikleri şiirlere denir. Kafiye
düzeni koşmadaki gibidir. 8’li ölçüyle söylenir.“Bre, be hey, hey”sözleri
sıklıkla kullanılmıştır.En az 3, en fazla 5 dörtlükten oluşur.Hayattan ve
talihten şikâyet gibi konular işlenir.
Destan:11’li hece ölçüsüyle söylenir.Kafiye düzeni koşma ile aynıdır Ayaklanma,kıtlık,savaş, hastalık gibi
toplumsal konular işlendiği gibi bireysel konuların işlendiği destanlar da
vardır. Dörtlük sayısında sınırlama yoktur.
d)Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
-Beyitle
kurulan nazım biçimleri
Gazel:Güzellik, aşk, kadın,
şarap gibi konuları işler. Araplardan Farslara,onlardan da Türklere
geçmiştir. İlk beytine “matla” son beytine “makta”denir. Makta beytinde
şairin mahlası kullanılır.En güzel beytine “beytü’l-gazel” ya da “şah
beyit” denir. Gazelin bütün beyitlerinde aynı konu işleniyorsa buna “yek-ahenk
gazel” denir. Bütün beyitler aynı söyleyiş güzelliğine sahip ise buna
“yek-âvâz” gazel denir. “aa, ba, ca da…” şeklinde örgülenir. En az 5 en
fazla 15 beyitten oluşur.
Kaside:Din ve devlet
büyüklerini övmek amacıyla yazılan şiirlere denir. En az 33 en fazla 99
beyitten oluşur. Kafiye düzeni gazelle aynıdır. İlk beytine matla, son
beytine makta, şairin adının bulunduğu beyte taç beyit, en güzel beytine ''beytü’l-kasid'' adı verilir.
Mesnevi:Beyit sayısı
sınırsızdır. Konu sınırlaması yoktur. Genellikle savaş, aşk, tarihi
olaylar, dinî olaylar gibi konular işlenir. Her beyiti kendi arasında
kafiyelidir. Uyak düzeni aa, bb, cc, dd, ee… şeklinde devam eder. Beş
mesneviden oluşan eserlere “hamse” denir.
Müstezat:Gazelin özel bir
biçimine denir. Uzun dizelere kısa bir dize eklenerek yazılır. Uzun ve
kısa dizeler gazel gibi kendi aralarında uyaklanır. Kısa dizelere “ziyade”
adı verilir.
Kıt’a:Genellikle iki
beyitten oluşur. 9-10 beyte kadar yazılanları da vardır. Matla ve
mahlas beyti yoktur.“xa, xa, xa…” biçiminde örgülenir. Felsefî, tasavvufî
bir fikir, bir hayat görüşü, bir nükte, bir kişiyi övme ya da yerme,bir
olayın tarihi kıtanın konusu olabilir.
-Dörtlüklerle
kurulan nazım biçimleri
Rubai:Tek dörtlükten oluşur.“aaxa” biçiminde örgülenir. Aruzun belli kalıplarıyla yazılır. Hayatın
anlamı ve hayat felsefesi, dünyanın nimetlerinden yararlanma ve ölüm gibi
konular işlenir. İran edebiyatına ait bir türdür.
Tuyuğ:Divan edebiyatına
Türklerin kazandırdığı bir nazım şeklidir.“aaxa” biçiminde örgülenir.Tek
dörtlükten oluşur. Felsefi konular işlenir. Mahlas kullanılmaz.
Şarkı:Besteyle okunmak için
yazılır. Dörtlük sayısı 3 ile 5 arasında değişir. Birinci dörtlükte 2. ve
4. dizeler diğer dörtlüklerde 4. dizeler aynen tekrarlanır. Buna nakarat
denir. Türklerin divan edebiyatına kazandırdığı bir türdür. Aşk, sevgi,
günlük hayat gibi konular işlenir. Halk deyişlerine ve söyleyişlerine yer
verilir.
Murabba: Dört dizelik
kıtalardan oluşur. Dörtlük sayısı 3-7 arasında değişir. Her konuda
yazılır, “aaaa, bbba, ccca…” biçiminde örgülenir.
-Bentlerle
kurulan nazım biçimleri
Terkib-i bent: Bentlerle kurulmuş
olan bir nazım şeklidir. Her bent 7 ile 10 beyitten oluşur. Bent sayısı 5
ile 15 arasındadır. Bentleri birbirine bağlayan beyitlere “vasıta beyti”
denir. Şairin toplumsal ve felsefi konulardaki düşünceleri konu olarak
işlenir.
Terci-i bent: Terkib-i bente benzer.
Yalnız burada bentler arasındaki vasıta beyti aynen tekrarlanır. Konu
olarak daha çok Allah’ın kudreti, kâinatın sırları ve kainatın zıtlıkları
gibi konulara yer verilir.
Musammat: Bentlerden kurulu
nazım biçimlerine (murabba, muhammes, müseddes, müsebba, müsemmem,
mütessa, muaşşer, terbi, tahmis, taşdir, tesdis, tesbi, tesmin, tes-i,
taşir, terkib-i bend ve terci-i bend) verilen genel addır.
e)Batı
Edebiyatından Alınan Nazım Biçimleri
Sone:
14 dizeden oluşur ve daha çok lirik konular işlenir. Kafiye örgüsü şöyledir:
“abba abba ccd ede” Her türlü konu işlenebilir. Son dize, duygu yönünden en
baskın dizedir. Edebiyatımıza Servet-i Fünun Dönemi'nde Fransız edebiyatı
etkisiyle geçmiştir.
Terza-rima:
Üçer mısralık bentlerle yazılmış bir nazım şeklidir. Bent sayısı belirsizdir.
Tek bir mısra ile sona erer. Kafiye şeması şöyledir: aba bcb cdc ded e.
Triyole:
10 dizeden oluşur. Önce iki mısralı kısım, sonra dörder mısralı iki kısım
gelir. Birinci kısmın ilk mısrası birinci dörtlüğün sonunda, yine birinci
kısmın ikinci mısrası ikinci dörtlüğün sonunda tekrarlanır, “ab aaaa bbbb”
biçiminde örgülenir.
3)Nazım Türleri
a)Aşık Edebiyatı Nazım Türleri
Güzelleme:
Doğa güzelliklerini anlatmak ya da kadın, at gibi sevilen varlıkları övmek için
yazılan şiirlerdir.
Taşlama:
Bir kimseyi yermek ya da toplumun bozuk yönlerini eleştirmek amacıyla yazılan
şiirlerdir.
Koçaklama:
Coşkun ve yiğitçe bir üslupla savaş ve dövüşleri anlatan şiirlerdir.
Ağıt: Bir kimsenin ölümü üzerine duyulan acıları
anlatmak amacıyla söylenen şiirlerdir.
b) Tekke ve Tasavvuf Edebiyatı Nazım Türleri
İlahi: Herhangi
bir tarikatın izini taşımaksızın Allah'ı öven şiirlere denir. Daima özel bir
ezgi ile söylenir.Divan
şiirindeki tevhit ve münacaatın Halk edebiyatındaki karşılığıdır. En ünlü şairi
Yunus Emre'dir.Değişik
tarikatlara göre “deme, nefes, âyin” gibi adlar alır. Şekil olarak koşma
biçimindedir Son dörtlükte şairin adı veya mahlası
geçer. Genelde 7’li hece ölçüsü kullanılır. Bazı ilahilerde aruz vezni
kullanılmıştır.
Nefes: Bektaşî
şairlerinin yazdıkları tasavvufî şiirlerdir.Nefeslerde
genellikle tasavvuftaki vahdet-i vücut (varlığı birliği) kavramı anlatılır.
Bunun yanı sıra Hz.Muhammet ve Hz.Ali için övgüler de söylenir.
Nutuk: Nutuklar,
tarikat büyüklerinin tarikata yeni giren dervişlere tarikat kurallarını
öğretmek amacıyla söyledikleri şiirlerdir. Belli usullerde ezgili söylenir.
Biçim olarak koşma ve semaî nazım biçimiyle yazılır.
Devriye: Tasavvuf felsefesindeki inanca göre insanlar
Tanrı katında yeryüzüne görüntülerle inerler. Önce taş toprak, sonra bitki,
sonra hayvan, en son olarak da insan olarak görünür ve yine son durak olan
Tanrıya dönerler. Konu olarak bu inancı işleyen şiirlere devriye denir.
Devriyeler koşma nazım biçimiyle yazılır uzun olur. Ezgili söylenir. Öğretici
şiirlerdir.
Şathiye: Tasavvufla
ilgili kavramları Tanrı ile şakalaşır gibi işleyen şiir türüdür. Biçim olarak
koşma ve semaî nazım biçimi ile yazılır. Dini ve tasavvufi halk şiirinde genel
olarak mizahi manzumelere şathiye adı verilir.
c)Divan Edebiyatı Nazım Türleri
Tevhid: Allah’ın birliğini
ve yüceliğini anlatan şiirlere denir. Genellikle kaside biçiminde yazılır.
Methiye: Bir kimseyi övmek için yazılan eserlere denir.Önemli devlet adamlarına ve ulu kimselere yazılır.
Mersiye: Bir
kimsenin ölümü üzerine duyulan üzüntü ve acıyı anlatmak için ölüyü över
nitelikte yazılan manzum eserlerdir.
Fahriye: Şairin
kendi üstünlük ve erdemlerini anlattığı şiirlere denir. Şair sanatkârane bir
gururla şiir ve şairliğini över.
Münacat: Allah’a yapılan yalvarış
ve yakarışları anlatan şiirlere denir.
Na’t:
Hz.Peygamberi övmek ve ona yalvarıp şefaat dilemek amacıyla yazılan şiirlere
denir. Konusu Hz peygamberin mucizeleri, risalesi, hicret olayı vs olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder